En riktig ögonöppnare för mig

Jag har jobbat med Friska Leder ett tag nu och slutar aldrig förundras. Delvis slutar jag aldrig lära mig om lederna och för varje gång jag lär mig mer inser jag hur komplex leden faktiskt är. Jag ska inte gå in speciellt mycket på själva leden men jag vill gå in på ett ämne som har med leden att göra. Skritten. Innan jag började jobba med Friska Leder var skritten en del av att värma upp och varva ner efter ridpasset. Jag ansåg även då att det var viktigt att ta sig tid för men förstod inte riktigt hur stor effekt skritten faktiskt har. Jag skrittade för att värma upp musklerna, få ut lite mjölksyra och få ner pulsen på hästarna efter att jag hade ridit. Skritten har fortfarande samma effekt och hjälper även detta men den har även en enorm påverkan på hästarnas ledhälsa.

I leden finns ledvätska som fungerar stötdämpande och smörjande vid ansträngning. Ledvätskan jobb är även att transportera in näringsämnen till ledens alla strukturer och transportera ut slaggprodukter. Mjölksyra är ett exempel på slaggprodukt och om den inte transporteras ut ur leden riskerar den att skapa en inflammation i ledvätskan. När slaggprodukter inte transporteras ut ur leden uppstår oftast en galla, alltså en svullnad i leden. Själva gallan i sig är inte farlig men den är en indikation på att en inflammation håller på att bildas i leden. Vad har detta med skritten att göra kan man ju nu fråga sig? Jo såhär är det. När hästen skrittar belastar den inte lederna på något sätt men rörelsen hjälper ledvätskans process av transporten genom lederna. Genom att skritta hjälper vi ledvätskan att “pumpa ut” slaggprodukterna. Detta innebär att om du har en häst som ofta har gallor efter ansträngning kan ett stort hjälpmedel vara att skritta av en längre stund efter belastning av lederna (arbete av hästen). Genom tillskott av hyaluronsyra kan du också hjälpa hästens leder med att transportera ut slaggprodukter och förebygga ledinflammation.

Genom att skritta fram och av i minst 15 minuter minskar du risken för ledinflammation och hjälper ledernas återhämtning. Många gånger lindar vi benen på natten efter tex hoppning för att minska gallorna. Att linda är jättebra för blodgenomförseln i benen men om du enbart skrittar av ordentligt efter passet behöver du inte linda benen för ledernas skull.

Något jag också märker i ridningen när jag skrittar fram länge är hur mycket lättare passet oftast går. I början av framskrittningen kanske hästen är lite seg i kroppen och antingen såsar eller så pinnar benen på så snabbt att kroppen inte hinner med. Det jag märker med mina hästar är att efter ett tag så blir skritten mer rytmisk, steget längre och man känner verkligen hur hästarna skrittar genom kroppen. Oftast blir halsen längre, de börjar frusta och spänna av. När jag då tar tyglarna för att börja arbeta upplever jag att hästarna är mycket mer tillmötesgående, är mer lösgjorda genom kroppen och kommer till avspänning nästan direkt. Detta enbart för att jag har tagit mig tiden att skritta fram länge. Detta skiljer självklart lite från gång till gång och från häst till häst men med mina egna märker jag verkligen denna stora skillnaden. Detsamma gäller när man skrittar av. Jag har verkligen fått upp ögonen för skritten och alla dess fantastiska funktioner.

Lane blir som två helt olika hästar beroende på om jag tar mig tid att skrittar fram ordentligt eller inte

Har du också fått upp ögonen för skritten och vill läsa mer så kan du gå in på Friska Leders hemsida där det finns fullt med information om lederna, skritt och mycket mer! Friska Leder har även startat en hashtag för att sprida budskapet till hur viktigt det är att skritta. Tagga gärna #skrittamer i en skrittbild eller video i dina sociala medier och hjälp till att sprida budskapet.

Här är direktlänkar till några av deras reportage som är väldigt läsvärda:

Shopping Cart